ЗМІСТ
ЗМІСТ.................................................................................................... 2
Вступ...................................................................................................... 4
РОЗДІЛ
1. ЗАВДАННЯ СУЧАСНОГО ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА 6
1.2.Підсилення мотивації навчання................................................... 6
1.3.Проблеми
використання комп'ютерної техніки при вивченні математики 7
РОЗДІЛ
2. ОСОБЛИВОСТІ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МАТЕМАТИКИ З ВИКОРИСТАННЯМ КОМП'ЮТЕРНОЇ
ТЕХНІКИ..................................... 9
2.1. Види комп’ютерних матеріалів.................................................. 9
2.1.1. Друковані матеріали.......................................................... 10
2.1.2. Комп’ютерні презентації.................................................... 10
2.1.3. Комп’ютерне тестування.................................................... 10
2.1.4. Навчальні програми.......................................................... 11
2.2. Методи і прийоми
використання комп'ютерної техніки......... 11
2.3. Використання комп’ютера на
всіх етапах навчального процесу...... 11
2.3.1. Використання комп’ютера на
етапі засвоєння нових знань 12
2.3.2. Використання комп’ютера на
етапі перевірки засвоєння учнями нових знань і контролю ЗУН учнів................................................................. 12
2.4. Форми використання
комп'ютерної техніки при вивченні математики 13
РОЗДІЛ
3. ВИКОРИСТАННЯ POWER POINT В НАВЧАЛЬНІЙ
ДІЯЛЬНОСТІ 14
3.1. Терміни й визначення, що
використовуються в PowerPoint.. 15
3.2. Створення презентації.............................................................. 17
3.3.Вимоги до структури та змісту навчального матеріалу при складанні
презентацій................................................................................................ 20
3.4. Вимоги до врахування фізіологічних особливостей сприйняття
кольорів і форм........................................................................................................... 21
3.5. Додаткові вимоги до змісту
презентації.................................. 22
(за Д.Льюїсом).................................................................................. 22
3.6. Загальні правила
використання шрифтів................................ 23
ВИСНОВКИ........................................................................................ 24
СПИСОК
ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ............................................ 25
Вступ
Єдиний
шлях, що веде до знання, - це діяльність.
Джордж
Бернард Шоу
Стрімкий розвиток інформаційно - комп'ютерних технологій є одним з
факторів, що визначає вектор розвитку світового співтовариства XXI століття.
Цивілізація неухильно рухається до побудови інформаційного суспільства, де
вирішальну роль грають інформація й наукові знання.
У сучасному світі
мабуть немає галузі, де б не використовувався комп'ютер. Тому дуже важливо, починаючи з раннього
віку, навчити учнів застосовувати його для оволодіння знаннями та їх практичної
реалізації.
Мета застосування
комп’ютера на уроках математики така:
·
розширити
межі творчої діяльності вчителя та учнів;
·
усвідомити
можливості ефективного застосування комп'ютерних технологій;
·
привчити
учнів до самостійної дослідницької діяльності під час розв'язування практично
спрямованих завдань.
Комп'ютер також
можна використовувати у навчальному процесі для підвищення його ефективності та
розвитку в учнів загальнонавчальних і спеціальних навичок, що ефективніше, ніж
під час використання традиційних засобів.
Використання засобів
сучасної Інформаційної технології на уроці математики дає учням можливість
стати дослідниками, експериментаторами, а не виконавцями відомого наперед
алгоритму опрацювання і аналізу заданої наперед математичної моделі.
З'являється можливість розвитку індивідуальних творчих здібностей та нахилів
учнів.
Комп'ютер для
учителя може бути засобом:
·
підготовки
до уроку;
·
демонстраційного
супроводу уроку;
·
організації
самостійної роботи на уроці та в позаурочний час
РОЗДІЛ 1. ЗАВДАННЯ СУЧАСНОГО
ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА
Сучасне інформаційне суспільство ставить перед всіма типами навчальних
закладів і насамперед перед школою завдання підготовки випускників, здатних:
·
гнучко адаптуватися в мінливих життєвих ситуаціях,
·
самостійно критично мислити;
·
грамотно працювати з інформацією;
·
бути комунікабельними, контактними в різних соціальних
групах;
·
самостійно працювати над розвитком власної
моральності, інтелекту, культурного рівня.
1.2.Підсилення
мотивації навчання
Застосування комп'ютерної техніки робить традиційні уроки математики
яскравими, насиченими.
На цих уроках кожен учень працює активно, в учнів розвивається допитливість,
пізнавальний інтерес.
Комп'ютер дозволяє зробити мотивацію навчання:
·
шляхом активного діалогу учня з комп'ютером,
·
розмаїтістю й барвистістю інформації (текст + звук +
колір + анімація),
·
шляхом орієнтації навчання на успіх (дозволяє довести
рішення будь-якого завдання, опираючись на необхідну підказку),
·
використовуючи ігрову форму спілкування людини з
машиною,
·
витримкою, спокоєм і «дружністю» машини стосовно учня.
Процес організації навчання школярів з використанням комп'ютерної техніки
дозволяє:
·
Активізувати пізнавальну діяльність учнів
·
Візуалізувати навчальний матеріал
·
Індивідуалізувати процес навчання
·
Здійснювати моніторингові відстеження результативності
навчання
·
Створити комфортні психологічні умови для учнів при
відповіді на питання, організувати самоконтроль
·
Забезпечити розвиток творчої активності школярів
·
Створити бібліотеку навчального електронного приладдя
·
Використовувати інформаційну базу глобальної мережі
Інтернет та локальну шкільну мережу
·
Реалізувати входження учня у реальний світ дорослих, у
виробничу діяльність людини сучасного інформаційного цифрового суспільства в
процесі роботи учня й учителя з використанням комп'ютерних технологій.
1.3.Проблеми використання комп'ютерної техніки при вивченні
математики
Незважаючи на великі переваги, на сьогодні наявні проблеми використання
комп'ютерної техніки при вивченні математики, а саме:.
·
Недостатній рівень забезпечення навчально – виховного
процесу комп’ютерною технікою.
·
Організаційні і технічні ускладнення при використанні
обладнання кабінету інформатики
·
Недостатня кількість якісного ППЗ
·
Відсутність методики застосування комп'ютерної техніки
·
Недостатній рівень підготовленості учнів до роботи з
комп’ютером
РОЗДІЛ 2. ОСОБЛИВОСТІ ПЛАНУВАННЯ
УРОКІВ МАТЕМАТИКИ З ВИКОРИСТАННЯМ КОМП'ЮТЕРНОЇ ТЕХНІКИ
Для ефективного
планування уроків математики з використанням комп'ютерної техніки необхідно
зважати на наступні фактори:
·
наявний
набір комп’ютерного та мультимедійного обладнання,
·
наявність
програмно-методичного комплексу до підручника, що відповідає діючій програмі,
·
наявність
інструментальних середовищ,
·
наявність
програм-тренажерів,
·
готовність
учнів до роботи з використанням комп'ютера,
·
можливості
учня використовувати комп'ютерні технології поза класом.
Наявність навіть
одного комп'ютера, проектора та екрану дає можливість унаочнити викладення
нового матеріалу, провести математичний диктант та його перевірку,
продемонструвати хід розв'язку певних завдань, актуалізувати знання тощо.
2.1. Види
комп’ютерних матеріалів
До комп’ютерних
матеріалів можна віднести:
·
Друковані
матеріали
·
Комп’ютерні
презентації
·
Комп'ютерне
тестування
·
Навчальні
програми – електронні підручники
·
Сучасні
дидактичні посібники
·
Мультимедійні
посібники
·
Ресурси
Інтернету
·
Сайти
вчителів
·
Методичні
сайти
2.1.1. Друковані
матеріали
До друкованих
матеріалів відносять збірники задач, довідники, таблиці, опорні конспекти,
методичні розробки, роздаткові матеріали, макети, історичні довідки тощо.
Якщо всі матеріали
зберігати в паперовому вигляді, то кількість паперів перебільшить кількість
папок, полиць, стелажів.
Інформація в
електронному цифровому форматі займає малий матеріальний простір, полегшує
пошук потрібної інформації, її опрацювання та використання.
Наприклад, в
електронному вигляді зручно створити інформаційно-методичну базу вчителя, так
зване портфоліо.
2.1.2. Комп’ютерні
презентації
Комп’ютерні
презентації, виконані в різних програмних середовищах, органічно вписуються в
будь-який урок, ефективно допомагають учителю за мінімальний час самостійно
виготовити мультимедійний посібник до уроку, що унаочнює навчальний матеріал,
дає можливість провести математичний диктант і його перевірку, продемонструвати
способи розв’язання завдань тощо. Причому достатньо одного лише комп’ютера та
проектора для використання презентацій на уроці математики.
2.1.3. Комп’ютерне
тестування
Тестові завдання
з математики, виготовлені в відповідних тестових програмах, автоматизують
трудомісткий процес тестування, моніторингових відстежень процесу засвоєння
учнями певних тем, спонукають учня до активізації пізнавальної діяльності з
метою отримання кращих результатів навчання.
2.1.4. Навчальні
програми
Навчальні
прикладні пакети програм, адаптовані на певний предмет, певний клас, різні
рівні навченості учнів, що забезпечують діалог учень - комп’ютер, керують ходом
вивчення навчального матеріалу, здійснюють контроль знань і надають своєчасну
допомогу учневі.
Навчальні програми Математика 5-6, Алгебра
7-9, Геометрія 7-9 учні можуть використовувати як під час уроку, так і вдома
під час самостійного вивчення предмета, в ході індивідуального навчання,
повторення і систематизації знань, підготовки до тематичного оцінювання.
2.2. Методи
і прийоми використання комп'ютерної техніки
·
Використання
наочності(таблиці, схеми, малюнки, графіки,екранні посібники) – демонстрація на
екрані
·
Демонстрація
навчальних програм
·
Практичні
прийоми(демонстрація усних і письмових вправ на екрані)
·
ТЗН(
комп'ютерна техніка, інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, електронний
олівець)
·
Використання
інтерактивних методів навчання математики
2.3. Використання
комп’ютера на всіх етапах навчального процесу
Комп'ютер може
використовуватися на всіх етапах процесу навчання:
·
Під
час уроків (при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі,
при цьому для учня він виконує різні функції: учителя, робочого інструменту,
об'єкта навчання, співробітника колективу);
·
При
виконанні домашніх завдань (як довідник, тренажер, інструмент);
·
При
виконанні творчих робіт, роботі над проектами індивідуальними чи груповими;
·
При
поглибленому вивченні предмета.
2.3.1. Використання
комп’ютера на етапі засвоєння нових знань
На цьому етапі
уроку можна використовувати комп’ютерні презентації як наочні посібники і
джерело навчальної інформації.
Візуальна форма
подачі означень, формул, теорем, їх доведень, якісних креслень до геометричних
задач, подача рухомих зображень забезпечує ефективне засвоєння учнями нових
знань та вмінь.
2.3.2. Використання
комп’ютера на етапі перевірки засвоєння учнями нових знань і контролю ЗУН учнів
На етапі
перевірки засвоєння учнями нових знань і контролю ЗУН учнів використовують:
·
Тестові
завдання
·
Завдання
для самостійних і контрольних робіт
·
Дидактичні
ігри
·
“Німі
диктанти” та математичні ігри
Результатом
застосування комп'ютерної техніки на даному етапі є позитивний педагогічний
ефект:
·
швидке
отримання результатів,
·
оперативність,
·
відсутність
суб’єктивного фактора,
·
керівна
роль учителя.
2.4. Форми
використання комп'ютерної техніки при вивченні математики
·
використання
інформаційно-довідкових програм;
·
використання
діагностичних і контролюючих матеріалів;
·
використання
тренувальних програм;
·
використання
комп'ютера для обчислень, побудови графіків;
·
самостійне
навчання учнів;
РОЗДІЛ 3. ВИКОРИСТАННЯ POWERPOINT В НАВЧАЛЬНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
PowerPoint — це графічний пакет
підготовки презентацій і слайд-фільмів. Він надає користувачеві все необхідне —
потужні функції роботи з текстом, включаючи малювання контуру тексту, засоби
для малювання, побудови діаграм, широкий набір стандартних ілюстрацій і т. ін.
Презентація — це набір слайдів і
спецефектів, що супроводжують їх показ на екрані, розподільний матеріал, а
також конспект і план доповіді, що зберігаються в одному файлі, створеному за
допомогою PowerPoint.
Слайд — це окремий кадр презентації, що
може містити в собі заголовок, текст, графіку, діаграми і т. д. Створені
засобами PowerPoint слайди можна роздрукувати на чорно-білому або кольоровому
принтері або за допомогою спеціальних агентств виготовити 35-міліметрові слайди
на фотоплівці.
Розподільний матеріал — це роздруковані в компактному вигляді
слайди презентації: два, чотири або шість слайдів на одній сторінці.
Конспект доповіді — у процесі роботи
над презентацією в PowerPoint можна одержати конспект доповіді, при друкуванні
якого на кожній сторінці буде виведене зменшене зображення слайда й текст, що
пояснює його зміст.
Структура презентації — це документ, що
містить тільки заголовки слайдів, а також основний текст без графічних
зображень і спеціального оформлення.
3.1. Терміни
й визначення, що використовуються в PowerPoint
Шаблон — це презентація, формат і схема
кольорів якої можуть використовуватися для підготовки інших презентацій.
PowerPoint поставляється більш ніж зі 100 професійно оформленими шаблонами, які
можна використовувати для підготовки
власних презентацій.
Вихідна презентація
PowerPoint — це
презентація PowerPoint, що використовується як шаблон за умовчанням. З цією
презентацією ви працюватимете, коли виберете перемикач «Порожня презентація» в
діалоговому вікні «Нова презентація». Шаблон презентації за умовчанням
зберігається у файлі default.ppt у каталозі, де встановлений PowerPoint.
Майстер. У пакеті PowerPoint є майстри для кожного
ключового компонента ваших презентацій: слайд-майстер, майстер структури презентації,
майстер розподільного матеріалу й майстер приміток. Малюнки й текст, які ви
розмістите ні цих майстрах, будуть автоматично з'являтися на кожному новому
слайді й сторінках приміток презентації.
Слайд-майстер — слайд, що містить
форматовані рамки фіксації для заголовка, текстів й інших фонових малюнків, які
ви хочете мати на слайдах. Якщо ви зробите які-небудь зміни на слайд-майстрі,
то вони будуть автоматично застосовані до всіх слайдів, що настроєні за
слайд-майстром.
Схема кольорів — основа з восьми
кольорів, які ви можете застосовувати на слайдах, сторінках приміток і
розподільному матеріалі. Схема кольорів складається з кольору фону, кольору
ліній, тексту і шести додаткових кольорів. Баланс цих кольорів поліпшує
сприйняття слайдів.
Інші кольори — кольори, що відсутні в основній схемі кольорів,
які ви можете використовувати зі спеціальною метою.
Об'єкт — текст, лінії, форми, які ви
створюєте за допомогою інструментів роботи з текстом і малювання геометричних
фігур, а також будь-які картинки, котрі ви імпортуєте з інших додатків.
Атрибут — властивість об'єкта, яку ви
можете використовувати для маніпулювання об'єктом, використовуючи інструменти й
команди PowerPoint (заливка, тінь, колір і форма).
Форма — цей атрибут мають об'єкти, які
ви створюєте, використовуючи інструменти роботи з текстом або «Автоформи».
Об'єкти, створені за допомогою інструментів малювання (ліній, дуг і довільних фігур),
не мають форми як атрибута. Контур — видима лінія по краях об'єкта.
Рамка фіксації — рамка, що з'являється
на слайді при роботі з текстом до того, як ви почнете вводити текст. Кожна така
рамка оточена лінією з точок. Використовуючи елементи управління цих рамок, ви
можете змінити їхні розміри, переміщати текст у слайді, змінювати шрифт і колір
тексту усередині рамою, можна також змінювати положення самого тексту
відносно цієї рамки.
Абзац — це текст, уведений між двома
натисканнями клавіші Enter. Коли ви робите вирівнювання тексту і додаєте
символи бюлетеня, дія застосовується до абзацу.
Інструмент «Текст» -
ви можете ввести текст у будь-якому місці слайда, використовуючи
інструмент введення тексту панелі інструментів «Малювання». Текст, який ви
вводите, використовуючи цей інструмент, не виводиться на екран у режимі роботи
зі структурою презентації.
3.2. Створення
презентації
Для
розуміння суті роботи зі створення презентації розглянемо приклад її підготовки
без участі Майстрів PowerPoint: зробимо чорновий варіант презентації з двох
слайдів, а потім застосуємо до них шаблон, який надасть їй професійного вигляду.
1. Початок створення нової презентації:
— запустіть PowerPoint або, якщо ви вже
знаходитеся в цьому додатку, виберіть команду «Новий» із меню «Файл».
2. Вибір способу створення нової презентації:
— у вікні «Нова презентація» виберіть перемикач
«Порожня презентація» для створення презентації без використання майстрів і
шаблонів PowerPoint. Натисніть кнопку ОК.
3. Вибір макета першого слайда:
— будь-яку презентацію рекомендується починати зі слайда заголовка,
у якому вказується тема презентації, доповіді, виступу і т. д. Тому в діалоговому
вікні «Новий слайд» виберіть перший макет для створення слайда-заголовка
презентації.
4. Створення першого слайда презентації:
— у рамку фіксації «Натисніть для додавання
заголовка» введіть такий текст прикладу: «Пакет підготовки презентацій
Microsoft PowerPoint». Для введення тексту виберіть відповідний шрифт,
використовуючи панель інструментів «Форматування» або команду «Шрифт» із меню
«Формат». За допомогою цієї команди ви можете встановити при необхідності
розмір шрифту, його колір і тінь тексту заголовка.
Виділіть рамку фіксації тексту «Натисніть для додавання заголовка» так,
щоб на екрані з'явилися її елементи управління, і натисніть клавішу «Del» для
видалення її зі слайда.
Після виконання етапів 1—4 ви одержали на своєму екрані перший слайд
презентації, що й служитиме слайдом-заголовком. За бажання ви можете змінити
отриманий слайд, наприклад, шляхом додавання до нього елементів дизайну за
вашим вибором.
5. Початок створення другого слайда презентації:
— виконайте команду «Новий слайд» меню «Вставка».
6. Вибір макета другого слайда:
— у діалоговому вікні «Новий слайд» виберіть
сьомий макет слайда, який міститиме текст і рамку для малюнка з бібліотеки
ClipArt Gallery. Натисніть кнопку ОК. Перевагою вибору макета слайда з областю
розміщення малюнка з бібліотеки ClipArt є швидка вставка необхідного малюнка
без використання команди «Вставити об'єкт» із меню «Вставка».
7. Розробка другого слайда презентації:
— використовуйте даний макет для підготовки
другого слайда презентації Цей макет містить три рамки фіксації: для заголовка
слайда, тексту слайда і для розміщення
малюнка бібліотеки ClipArt Gallery. У рамку для заголовка введіть текст
«Microsoft PowerPoint»; у рамку для тексту введіть: «За допомогою PowerPoint
можна створювати .» і т. д. В області рамки для малюнка двічі натисніть на
кнопку «Клацніть двічі для додавання малюнка». У вікні додатка ClipArt Gallery,
що з'явилося, виберіть у категорії «Академічна» малюнок «Шкільні приналежності»
і натисніть кнопку ОК. Використовуйте елементи Управління рамки з малюнком для
установки необхідних розмірів малюнка і його положення на слайді.
При
правильному виконанні попередніх етапів ви одержите підготовлений Другий слайд,
який також можна змінювати за вашим смаком.
8. Використання елементів дизайну для оформлення
слайдів презентації: удосконалимо другий слайд, наприклад, використовуючи
елементи «Автоформи» панелі інструментів «Малювання». У палітрі автоформ
виділіть форму «Інструмент пломба», перенесіть курсор миші, який у цей момент
повинен бути представлений у вигляді знака «+», у нижню частину слайда і
розтягніть фігуру, що з'явилася, до необхідних розмірів. Після відпускання
кнопки миші введіть в автоформу текст «Це дуже просто!», після чого виберіть
підходящий колір заповнення форми за допомогою команди «Кольори й лінії» меню
«Формат». За необхідності ви можете також увімкнути тінь для елемента
автоформи. Після цього розробка слайда буде закінчена.
9. Застосування шаблонів презентацій:
— для професійного оформлення нашої презентації
застосуємо до її слайдів шаблон із комплекту PowerPoint. Для цього виконайте
команду «Шаблон» меню «Формат» і в діалоговому вікні відкриття файла шаблона
презентації виберіть будь-який із файлів (вигляд шаблона відображається в полі
перегляду), після чого натисніть копку «Застосувати».
Слайд
набуде нового вигляду. Після закінчення розробки слайдів, натиснувши кнопку
«Структура» (знаходиться внизу слайда), ви автоматично одержите структуру вашої
презентації, яку ви можете роздрукувати, змінити в ній порядок розміщення
слайдів і рівні заголовків тексту в слайдах. Зверніть увагу, що в режимі роботи
зі структурою презентації в змісті слайдів не виводяться графічній об'єкти й
текст, розміщений у цих об'єктах.
10. Режим «Сортувальник слайдів» або «Монтажний
стіл»:
— у режимі сортувальника слайдів, перехід у який
здійснюється натисканням кнопки «Сортувальник слайдів», завершимо остаточну
підготовку презентації до показу. Для
цього встановимо візуальні ефекти виведення слайдів на екран за допомогою
панелі інструментів «Переміщення», що містить список ефектів, які є в пакеті
PowerPoint. Натисніть кнопку «Хронометраж» для запуску режиму хронометражу
вашого виступу. При цьому PowerPoint автоматично перейде в режим і повноекранної
демонстрації слайдів презентації. У нижньому лівому куті екрана виводиться
таймер, що здійснює відлік часу вашого виступу для кожного слайда. Після цього
час виступу (у секундах) буде зазначено в нижньому лівому кутку кожного слайда.
11 Демонстрація презентації:
— натисніть кнопку «Показ слайдів» і
насолоджуйтеся.
3.3.Вимоги
до структури та змісту навчального
матеріалу при складанні презентацій
• Стислий виклад матеріалу, максимальна
інформативність тексту.
• Використання слів і скорочень, уже знайомих
учню.
• Відсутність нагромадження зображень, чіткий
порядок у всьому.
• Ретельна структуризація інформації.
• Наявність коротких та лаконічних заголовків,
маркованих та нумерованих списків.
• Важливу інформацію (наприклад, висновки,
визначення, правила тощо) треба подавати великим та виділеним шрифтом і розміщувати
в лівому верхньому кутку слайда.
• Другорядну інформацію бажано розміщувати внизу
слайда.
• Кожному положенню (ідеї) треба відвести окремий
абзац.
• Головну ідею треба викласти в першому рядку
абзацу.
• Використовуйте табличні форми подання інформації
(діаграми, схеми) для ілюстрації найважливіших фактів, що дасть змогу подати
матеріал компактно й наочно.
• Графіка має органічно доповнювати текст.
• Пояснення треба розміщувати якнайближче до
ілюстрацій, із якими вони мають з'являтися на екрані одночасно.
• Інструкції до виконання завдань необхідно
ретельно продумати щодо їх чіткості, лаконічності, однозначності.
• Використовуйте емоційний фон (художня проза
запам'ятовується краще, ніж спеціальні тексти, а вірші — краще, ніж проза).
• Усю текстову інформацію потрібно ретельно
перевірити на відсутність орфографічних, граматичних і стилістичних помилок.
• Продуктивність навчання збільшується, якщо
одночасно задіяні зоровий і слуховий канали сприйняття інформації (зарубіжні
джерела це називають принципом модальності). Тому рекомендується там, де це можливо,
використовувати для тексту й графічних зображень звуковий супровід. Дослідження
свідчать, що ефективність слухового сприйняття інформації становить 15 %,
зорового – 25 %, а їх одночасне залучення до процесу навчання підвищує
ефективність сприйняття до 65 %.
3.4. Вимоги
до врахування фізіологічних особливостей сприйняття кольорів і форм
• Стимулюючі (теплі) кольори сприяють збудженню й
діють як подразники (за спаданням інтенсивності впливу: червоний, оранжевий, жовтий).
• Дезінтегруючі (холодні) кольори заспокоюють,
викликають сонливий стан (у тому самому порядку: фіолетовий, синій, блакитний,
синьо-зелений, зелений).
• Нейтральні кольори: світло-рожевий,
жовто-зелений, коричневий.
• Поєднання двох кольорів — кольору знака й
кольору фону – суттєво впливає на зоровий комфорт, причому деякі пари кольорів
не тільки стомлюють зір, а й можуть спричинити стрес (наприклад: зелені символи
на червоному фоні).
• Найкраще поєднання кольорів шрифту та фону:
білий на темно-синьому, чорний на білому, жовтий на синьому.
• Кольорова схема має бути однаковою для всіх
слайдів.
• Будь-який малюнок фону підвищує стомлюваність
очей і знижує ефективність сприйняття інформації.
• Чіткі, яскраві малюнки, які швидко змінюються,
миготять, легко «вхоплює» підсвідомість, і вони краще запам'ятовуються.
• Будь-який другорядний об'єкт, що рухається
(анімований), знижує якість сприйняття матеріалу, відвертає увагу, порушує її
динаміку.
• Показ слайдів із фоновим супроводженням
нерелевантних звуків (пісень, мелодій) викликає швидку втомлюваність, сприяє
розсіюванню уваги і знижує продуктивність навчання.
Пам'ятайте!
Людина спроможна одночасно запам'ятовувати не
більше трьох фактів, висновків, визначень.
3.5. Додаткові
вимоги до змісту презентації (за Д.Льюїсом)
• Кожен слайд має відображати одну думку.
• Текст має складатися з коротких слів та простих
речень.
• Рядок має містити 6—8 слів.
• Всього на слайді має бути 6—8 рядків.
• Загальна кількість слів не повинна перевищувати
50.
• Дієслова мають бути в одній часовій формі.
• Заголовки мають привертати увагу аудиторії та
узагальнювати основні положення слайду.
• У заголовках мають бути і великі, і малі літери.
• Слайди мають бути не надто яскравими – зайві
прикраси лише створюють бар'єр на шляху ефективної передачі інформації.
• Кількість блоків інформації під час відображення
статистичних даних на одному слайді має бути не більше чотирьох.
• Підписи до ілюстрації розміщуються під нею, а не
над нею.
• Усі слайди презентації мають бути витримані в
одному стилі.
3.6. Загальні
правила використання шрифтів
1. Кожен шрифт (гарнітура + написання) має одне
змістове навантаження. Для сталої гарнітури традиційними, щонайменше, з XIX ст.
є такі:
• напівжирний шрифт – назви структур документа,
• курсив – логічний наголос, зокрема, на
формулюванні основних положень, означень тощо,
• “прямий” звичайний – основний масив інформації.
2. Тексти презентацій, які використовують у
психологічно напруженій нестандартній ситуації, треба подати гарнітурою зі
спрощеним алгоритмом розпізнавання, наприклад, шрифтом Arial. Це доцільно під
час роботи з інструкціями правил безпеки, нормативними актами, угодами з
правовими чи майновими наслідками, умовами олімпіадних завдань тощо.
3. Уникайте використання більше трьох різних
шрифтів на одному слайді. Інакше читач передчасно втомиться, постійно
намагаючись вибрати алгоритм розпізнавання шрифту. Виняток становить інструкція
з використання шрифтів.
4. Математичні формули подаються гарнітурою,
близькою до стандартної (Times New Roman), причому всі змінні – курсивом, решта
– дужки, знаки математичних дій, усталені назви функцій (sin, cos тощо) –
звичайним “прямим” шрифтом.
ВИСНОВКИ
Використання
комп’ютера на уроці математики – не дань моді, не засіб перекласти на плечі
комп’ютера багатогранну творчу працю вчителя, а лише один із засобів, що
дозволяє інтенсифікувати навчальний процес, активізувати пізнавальну
діяльність, підвищити мотивацію учня до навчання, створити умови для підвищення
ефективності уроку.
Використання
комп’ютерної техніки на уроках математики надзвичайно актуальна тема.
Сучасний урок
неможливо провести без використання інноваційних технологій. Колись такі уроки
вважалися нестандартними, незвичайними, а тепер – це звичайний, стандартний
урок. Кожного разу, готуючись до уроку, я користуюся комп’ютером (це розробка
поурочних планів, екранних посібників(сканую схеми, таблиці, малюнки, завдання)
та демонструю їх на інтерактивній дошці),інноваційну техніку використовую на
уроці, демонструючи ППЗ, презентації, завдання для самостійних і контрольних
робіт. Але комп’ютер сьогодні – це ще й метод спілкування з учнями, тому що
сучасні учні поважають сучасного вчителя.
Використання
комп’ютерної техніки допомагає кращому засвоєнню учнями нових знань, їх
закріпленню. Учні активно працюють на уроці, бо викладення запланованого
матеріалу відбувається швидше, ефективніше, цікавіше, тому учні з нетерпінням
чекають нових уроків математики.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.
Використання
педагогічних програмних навчальних засобів на уроках математики // Математика в
школах України.- 2008.-№5.- с. 34-36
2.
Горох
О. Комп'ютер на уроці математики // Математика. Шкільний світ.-2007.-№2.-с.9-12
3.
Створення
презентації засобами Microsoft PowerPoint: з досвіду роботи /Н. Могильна. - //
Інформатика (Шкільний світ). http://kabinet-info.narod.ru/pages/materialy/mogilna.rar
4. О.Країло. Використання засобів Power Point на уроках. За матеріалам:
Освіта.ua
Немає коментарів:
Дописати коментар